Новини
19.04.2022
Підведені підсумки обласної акції "Допоможемо зимуючим птахам 2022" З підсумковим наказом можна ознайомитися за посиланням:   https://junnat.kherson.ua/opomozhemo-zimuyuchim-ptaham-2022.htm
15.03.2022
Нарада КЗ «ЦЕНТУМ» ХОР 15 березня 2022 року відбулася нарада співробітників комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ...
Регіональні СЮН > Генічеська райСЮН > Море Генічеських юннатів надихає

С.В. Скрипка, директор Генічеської станції юних натуралістів
Море Генічеських юннатів надихає

Історія райСЮН починається з рішення сесії Генічеської районної ради (січень 1992р.) про створення станції юннатів з метою посилення екологічної освіти в районі, надання методичної та практичної допомоги навчальним закладам району в екологічному вихованні школярів. Незважаючи на відсутність фінансування в той період, директор і методист закладу почали створювати навчально-матеріальну базу позашкільного закладу на базі колишньої районної фільмотеки, очищаючи прилеглу територію від сміття, перетворюючи шматок землі біля виділеної будівлі в навчально-дослідну земельну ділянку.У квітні того ж року був відкритий перший гурток «Знавці лікарських рослин», проведено декілька семінарів для вчителів біології.Наступного року на базі станції юннатів був створений оргкомітет з екологічного виховання школярів, який об’єднав представників природоохоронних установ, організацій, фахівців санепідемстанції, рибінспекції, заповідника, редакції районної газети, управління сільського господарства. Ознайомившись з досвідом роботи кабінету аранжування УДЕНЦум, директор райСЮН і керівник гуртка оволоділи мистецтвом квіткових композицій в навчально-методичному центрі «Квіти України».З того часу райСЮН стала лідером всіх квіткових виставок в районі, учасником обласних і Всеукраїнських виставок та конкурсів. Педагогічний колектив закладу поповнювався випускниками СЮН, вчителями-сумісниками .В районі була створена багатоступенева система екологічної освіти та виховання дітей, зміцнилися творчі зв’язки з міськими дошкільними дитячими закладами. На базі станції юннатів проводились цікаві масові заходи для школярів району.
З роками зміст роботи закладу став дещо іншим: з’явилися нові профільні гуртки,студії, екологічні театри та агітбригади. РайСЮН постійно спрямовує свої зусилля на розширення та зміцнення матеріальної бази,удосконалення структури. На сьогоднішній день на базі райСЮН працюють 18 гуртків,в яких навчаються 320 дітей. Кардинальні зміни в суспільному та економічному житті нашої держави висувають нові завдання щодо виховання всебічно розвиненої особистості,здібної засвоювати наукові знання,швидко адаптуватись до умов життя та активно впливати на хід суспільних, економічних та культурних процесів. В сучасних умовах розвиток творчих здібностей особистості є ключовою вимогою особистісно-орієнтованої освітньої парадигми. З цією метою на станції юннатів.у вересні 2009 року розпочала роботу клуб-студія раннього творчого розвитку дитини «Крапельки». Розвиток інтелекту та логіки з елементами логопедії, природознавство крізь призму англійської мови, природознавство для дошкільнят, образотворче мистецтво-це напрями діяльності клубу-студії, які були презентовані в ході обласної координаційно-методичної ради. Станція юннатів стала учасницею експерименту РІПО з теми «Ресурсне забезпечення системи раннього творчого розвитку дитини в освітньому закладі».
Одним з пріоритетних напрямків діяльності закладу є розвиток творчих здібностей учнів, робота з обдарованою молоддю.
На базі станції юннатів функціонує відділення хімії та біології,екології та аграрних наук районного наукового товариства «Надія». Юні науковці щороку приймають участь в районному та обласному конкурсі-захисті учнівських науково-дослідницьких робіт, займають призові місця: у 2008р.-IV місце, 2009р.-II, III місця, 2010р.-III місце). Кількість учасників МАН з кожним роком збільшується. Цікавими і актуальними є теми дослідження: «Термальні води коси Арабатська Стрілка та її системний вплив на організм
людини», «Особливості розведення африканських страусів на півдні України», «Ароматерапія: її використання в профілактиці захворювань органів дихання та неврозів у дітей в умовах санаторної школи-інтернат», «Фітоценози коси Арабатська Стрілка та причини їх зміни», інш.Матеріали досліджень мають практичне значення: вони широко використовуються на уроках біології, географії,в еколого-просвітицькій роботі екскурсоводів Генічеська за маршрутом «Арабатська Стрілка-перлина Азову». Юні дослідники впевнено крокували стежкою перемог до майбутніх МАНівців Могила Наталя,Тулупова Яна,Семенова Анастасія,Кривенко Михайло, Дидік Ксенія. Систему роботи педагоги СЮН будують на засадах творчого партнерства і поваги до вихованця . Пріоритетом в педагогічній діяльності є
виховання гармонійно розвиненої особистості, здатної свідомо відчувати потребу в знаннях і здатної самостійно їх здобувати.
Вихованці райСЮН- активні учасники обласних і Всеукраїнських природоохоронних акцій та конкурсів. Юні квітникарі Ковалевич Олександр, Муслєтдінова Арзи, Разумна Анастасія, Дячук Валерія протягом декількох років є переможцями та призерами обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Галерея кімнатних рослин».Творчі роботи аранжувальників Завгородньої Юлії, Буякевич Юлії, Худяк Ольги відомі за межами області.Високим рівнем художньої творчості та майстерності відзначаються поробки Дяченко Ольги, Мудрак Жанни, Надточієва Дмитра. Екологічні малюнки Петрова Сергія, Петрова Миколи, Пашкевич Антоніни,Стрємцової Юлії відзначені багатьма подяками ХОЦЕНТум. Генічеські юннати неодноразово ставали переможцями фотоконкурсів «В об’єктиві натураліста», «Сім перлин Херсонщини».
В педагогічній діяльності всяка справа вартує уваги, якщо вона в постійному розвитку,пошуці нового, має добрі результати й залишає позитивний слід у душах дітей. Педколектив станції юннатів знаходяться в постійному пошуку новітніх форм ,методів екологічної освіти та виховання підростаючого покоління. В навчально-виховному процесі широко використовуються інноваційні технології. Екологічні агітбригади, екологічні театри району протягом трьох років є переможцями обласного конкурсу агітбригад.
Особливостями райСЮН є проведення маршрутних експедицій, екскурсій. Педагоги плідно співпрацюють з природоохоронними установами, заповідниками, ботанічними садами, здійснюють еколого-просвітницьку діяльність.Плідною є багаторічна співпраця закладу з біосферним заповідником «Асканія-Нова». Вихованці гуртків щороку відвідують Асканію,. Запорізький дитячий ботсад, Нікітський ботанічний сад, музей-заповідник «Кам’яна Могила»,Національний музей Запорізького козацтва на о.Хортиця, інші природні та історичні скарбниці рідного краю.
Особлива увага надається проведенню польових досліджень у природі, організації екологічних експедицій, науково-пізнавальних екскурсій, навчальних практикумів. Активізація дослідницького, природоохоронного навчально-виховного процесу в райСЮН у канікулярний період триває більше 10 років. Однією з таких форм, де гармонійно поєднуються екологічне навчання, виховання,дослідницька й практична природоохоронна робота,яку проводять з учнівською молоддю педагоги й науковці –є екологічні експедиції, польові практики. Саме цей напрямок став приоритетним в роботі керівників гуртків станції юних натуралістів. Протягом навчального року в програми гуртків «Експериментальна біологія», «Юні екологи-краєзнавці», «Цілющі сили природи»,»Юні дослідники» включаються теми по вивченню екосистем рідного краю, його природних особливостей. А з 2005року в навчальну програму гуртків СЮН впроваджено нову форму комплексної еколого-краєзнавчої експедиції «Природа Присивашшя». Метою цього заходу є поглиблення вивчення природи рідного краю, залучення школярів до науково-дослідницької роботи, розвиток пізнавальних інтересів дітей,виконання Указу президента України «Про заходи щодо підтримки краєзнавчого руху в Україні», удосконалення навчально-виховного процесу.
Результатом вивчення особливостей природи рідного краю, курортних ресурсів є створення екологічного маршруту по Арабатській Стрілці, еколо-
гічної стежини на території райСЮН та санаторної школи-інтернату.
Протягом останніх років станція юннатів стала еколого-пропагандистським центром району. В районі створено безперервну систему екологічної освіти та виховання школярів. Постійнодіючі виставки творчих юнацьких робіт, куточок живої природи станції юннатів щороку оглядають понад тисяча відвідувачів. Для них проводяться оглядові, тематичні екскурсії, надаються консультації з питань утримання в домашніх умовах птахів, тварин, проводяться майстер класи з фітодизайну. Станція юннатів має більше чотирьохсот публікацій в районних газетах.
Заклад проводить значну методичну, організаційно-координаційну роботу. На базі СЮН постійно проводяться семінарі, конференції, засідання методоб’єднання вчителів біології, обмін досвідом роботи. В навчально-виховному процесі райСЮН апробовано більше двох десятків форм і методів проведення занять і екологічних заходів. Педагогічними наробками педагоги діляться зі своїми колегами, проводячи відкриті заняття,консультації, виступаючи на районних.обласних семінарах, конференціях.
Розроблені сценарії екологічних конкурсів, свят, ігор, екскурсій, інших екологічних заходів використовують в своїй роботі всі керівники гуртків райСЮН, багато вчителів району.
Директор: Скрипка Світлана Василівна, Відмінник освіти України,стаж роботи 32 роки.в т. ч. директором СЮН-18 років.
Напрямки діяльності: біологічний, екологічний, еколого-естетичний, дослідницько-експериментальний.
Основна мета діяльності :надання учнівській молоді додаткової освіти з біології, екології; виховання у підростаючого покоління любові до природи, набуття дітьми навичок і досвіду в розв’язанні екологічних проблем, формування екологічного світогляду.
Станція юннатів постійно спрямовує свої зусилля на розширення та зміцнення навчально-матеріальної бази.В закладі обладнано кабінети: екології, аранжування,юних друзів природи, куточок живої природи, методичний, актовий зал, створюються умови для екологічної освіти та виховання дошкільнят,розвитку їх творчих здібностей.
Перспективи розвитку: зміцнення матеріально-технічної бази СЮН,розширення мережі гуртків,удосконалення експериментальної та дослідницької роботи,створення моделі позашкільного закладу нового еколого-натуралістичного спрямування, участь у Міжнародних екологічних проектах забезпечення адаптації діяльності закладу до роботи в нових економічних умовах.