Новини
19.04.2022
Підведені підсумки обласної акції "Допоможемо зимуючим птахам 2022" З підсумковим наказом можна ознайомитися за посиланням:   https://junnat.kherson.ua/opomozhemo-zimuyuchim-ptaham-2022.htm
15.03.2022
Нарада КЗ «ЦЕНТУМ» ХОР 15 березня 2022 року відбулася нарада співробітників комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ...

Тема тренінгу: Правила поводження на територіях природного заповідного фонду.
Мета: ознайомлення юннатів з правилами поводження на  територіях ПЗФ. Тренінг навичок.
Тривалість: 90 хвилин.
Очікувані результати: вихованці ознайомляться з видами ПЗФ та засвоять правила поведінки на них.
Обладнання та матеріали: 4 ватмани, магніти, стікери, маркери різних кольорів.
Орієнтовний план
Тренінгові активності Час
Вступна частина 25 хв.
Привітання, зворотній зв’язок 5 хв
Знайомство 5 хв.
Правила групи 5 хв.
Очікування 5 хв.
Руханка 5 хв.
Основна частина 50 хв.
Теоретична частина 10 хв.
Практична частина 40 хв.
Заключна частина 15 хв
Підсумки 5 хв.
Зворотній зв’язок 5 хв.
Ритуал прощання 5 хв.
Вправи на релаксацію
Хід тренінгу
"Людину називають володарем при¬роди, але мудрість, з якою ми володарюємо, від природи не дається. Цього треба вчитися".
М.І. Лобачевський
І. Вступна частина.
- Привітання. Робота в колі. Привітання учнів, повідомлення теми тренінгу.
- Знайомство: учасники записують своє ім’я у стовпчик і навпроти кожної літери пишуть слово, яке починається з неї і характеризує цю людину.
  Приклад:
  В - вольовий
  І - ініціативний
  К - красномовний
  Т - терплячий
  О - оригінальний
  Р - рішучий
- Правила групи. На фліп-чарті тренер записує правила групи, які запропонують самі учасники тренінгу (правило піднятої руки, толерантність, пунктуальність, відкритість і т.п.).
- Очікуванні результати: на фліп-чарті намальований кошик, учасникам пропонуються стікери-гриби, де вони мають записати свої очікування від тренінгу. Записані очікування від тренінгу прикріплюються біля кошика на галявині. І повідомляється, якщо очікувані результати справдяться, то гриби попадуть до кошику. Дається настановче слово тренера: «Будемо намагатися з вами розкрити тему тренінгу та щоб всі очікування ваші справдилися».
- Зворотній зв'язок:
- Руханка: “ Град”: зняття емоційної та м’язової напруги, підвищення згуртованості групи.
Учасники стають у коло. Тренер пропонує їм пригадати, як іде дощ, а за ним град, і почати разом з тренером – повільно тупотіти то однією, то іншою ногою, імітуючи падання градин. Поступово ритм градин доводиться до дуже швидкого, а потім, теж поступово, тупіт припиняється.
ІІ. Основна частина.
- Теоретична частина: виступ тренера з повідомленням на тему: «Природно-заповідні території».
Природно-заповідний фонд - це ділянки суходолу і водного простору, природні комплекси та об'єкти, які мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну та іншу цінність, а тому виокремленні з метою збереження природного середовища, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та екологічної безпеки України. До природно-заповідного фонду відносять: 1) природні об'єкти - заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища; 2) штучні об'єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва. Природні заповідники, заповідні зони біосферних заповідників, національні парки е власністю народу України. Решта об'єктів природно-заповідного фонду може перебувати і в інших формах власності. Охорона об'єктів природно-заповідного фонду забезпечується встановленням заповідного режиму, організацією систематичних спостережень і досліджень, здійсненням державного і громадського контролю, встановленням підвищеної відповідальності тощо. До того ж ці об'єкти можуть використовуватися тільки для природоохоронних, науково-дослідних, оздоровчих та освітньо-виховних цілей
Тренер: я вам пропоную подивитися як веде себе майже кожна неосвічена людина в природі.
- Руханка: Ми йдемо полювати на лева».
  Учасники стають в коло один за одним. Тренер промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі повторюють за ним:
  «Ми йдемо полювати на лева! (впевнений хід по колу).
  Не боїмося нікого! (заперечу вальні рухи руками).
  Ой, а це що? Це болото! Чав! Чав! Чав! (хід, високо піднімаючи коліна).
  Ой, а це що? Це море! Буль! Буль! Буль! (імітація плавання)
Ой, а це що? Це поле! ТУП! ТУП! ТУП! (гучне тупотіння)
  Ой, а це що? Такий великий, такий пухнастий, такий м’якенький (показують, який)
Ой, так це ж лев! (показують, як злякалися, далі рухи повторюються)
Побігли додому! Через, поля! ТУП! ТУП! ТУП!
Через моря! Буль! Буль! Буль!
Через болото! Чав! Чав! Чав!
Побігли додому! Двері зачинили! Які ми молодці! Які ми хоробрі (показують мімікою). Похвалимо себе (погладжують себе по голові).
Тренер: така поведінка спостерігається у багатьох людей, але існують правила поводження в природі, і тим паче на територіях ПЗФ.
- Практична частина:
Завдання 1. Робота в групах. Записати на фліп-чарті визначення поняття «правило». Після чого кожна група зачитує своє визначення, а тренер з усіх варіантів узагальнює в одне визначення.
Пра́вило — вимога для виконання якихось умов (норма поведінки) всіма учасниками якої-небудь дії (гри, правопису, судового процесу, організації, установи), за виконання якого передбачено заохочення, а за невиконання покарання.
Завдання 2. Робота в групах. Записати на фліп-чарті відомі об’єкти ПЗФ Херсонщини. Розподілити їх на 2 групи за думкою учасників на небезпечні та безпечні. Тренер робить висновок про те, що всі об’єкти ПЗФ можуть нести небезпеку для життя людей.
Завдання 3. Мозковий штурм. Які ви знаєте небезпеки, які можуть бути на території ПЗФ. Спочатку їх записують у один стовпчик, а потім класифікують за розділами: небезпека від тварин, небезпека від клімату, небезпека від неуважності і т.п.
Завдання 4. Вправа «Рольова гра». Змоделювати правила поведінки тварин і рослин при присутності людини (ссавців, комах, птахів, рослин).
Завдання 5. Гра «Відкритий мікрофон». Правила поведінки на території ПЗФ. Кожен учасник по черзі перелічує правила поведінки. Тренер їх записує на фліп-чарті.
- Теоретична частина: тренер виступає з заключним повідомленням на тему: «Правила поведінки на територіях ПЗФ».
На територіях ПЗФ ходити необхідно тільки  по стежинам і доріжкам. Пам'ятай: у траві і в лісовій підстилці мешкає багато маленьких тварин, яких можна ненавмисно роздавити, або ці тварини можуть бути отруйними. Крім того, від ходьби ущільнюється грунт, оголяється коріння дерев, гинуть рідкісні рослини.
Не зривайте і не толочить рослини, вони можуть бути занесені в Червону книгу і знаходяться під охороною держави.
Не шуми. Крик і гучна музика лякають тварин і птахів, і вони можуть покинути свої житла. Не беріть в природу музику.  Дайте відпочити собі і іншим від звуків . Крім того, ви забуваєте про звірів і птахів,  які  просто страждають від цього , маючи чутливіші вуха. Подумайте про бідних земляних черв'яків, кротів і мишей!  Або хоч би пригадаєте, як  викидаються на берег кити  від техногенних звуків - може, хоч це примусить вас залишити музичний ящик удома.
Розпалюйте вогнище лише у відведеному місці. Використовуйте лише сушняк або спеціально заготовлені дрова.
ІІІ. Заключна частина.
- Підсумки: підбиття підсумків: «Що ми робили на тренінгу?» та Опитування по колу «Під час відвідування ПЗФ я ніколи не буду …».
Зворотній зв'язок: вправа «Відкритий мікрофон»: по черзі учасники тренінгу продовжують фразу: «Сьогодні я дізнався….. «Я дізнався що..», «Мене здивувало, що...», «Мені сподобалося, що...».
Вчитель: завершити сьогоднішній тренінг дозвольте таким висловом: «Бери  тільки фотознімки, залишай тільки сліди, вбивай тільки час».
- Ритуал прощання:  Покласти руки одне одному на плечі  й тричі сказати: «Ми – молодці».

Додаток
Правила поведінки
• Не відходьте вбік від протоптаної стежки.
• Завжди турбуйтесь про безпеку - свою та інших.
• Пам'ятайте, що не можна смітити.
• Позбирайте будь-яке сміття, яке залишив хтось інший.
• Нічого не вирізайте і не малюйте на деревах, каменях і на чиїйсь власності.
• Виявляйте повагу і турботу до всього живого.
• Обережно поводьтесь з вогнем.
• Покидаючи якесь місце, залиште його у такому самому або в кращому стані, ніж воно було перед Вашим приходом.